Kulturstrategien til kunstbokmesse

Kristiansand kommunes kulturstrategi 2023-2030 er valgt til å bli med på kunstbokmessen B*stard på Lillehammer.

Kulturstrategi 2023-2030.jpg

B*stard arrangeres på Lillehammer fra 30. mai til 1. juni. Kristiansand kommune og kunstneren som har laget den kunstneriske utformingen av kulturstrategien skal holde en presentasjon om kulturstrategien i løpet av B*stard-dagene.

– Årets tema på kunstbokmessen er grenseland, og der passer jo denne hybriden mellom kulturpolitikk, strategidokument, artistbook og kunst perfekt inn. Vi er veldig stolte og ganske sikre på at vi er eneste kommune som kan smykke oss med et kommunalt dokument i sjangeren kunstbok, sier kulturrådgiver Angjerd Munksgaard i Kristiansand kommune.

Kulturstrategien

Kunstbokmessen B*stard er et årlig arrangement i regi av Oplandia senter for samtidskunst under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer. Arrangementet utforsker skjæringspunktet mellom visuell kunst og litteratur, med særlig oppmerksomhet på selvpublisering. Messen består av aktuelle publikasjoner, samtaler, presentasjoner og verksteder der disse to feltene bryter inn i hverandre.

B*stard har som målsetting å være et samlingspunkt for kunstbokfeltet i Norge som synliggjør og formidler kunstbøker overfor et bredt, allment, kulturinteressert publikum. Messen er en møteplass, en distributør, og et utstillingsvindu for overlappinger mellom litteratur og visuell kunst.

Les mer om messen

Kommunens kulturstrategi er et plandokument laget av mange bidragsytere, gjennom innspillsmøter, referansegrupper og ansatte i kommunens kulturenhet, som sammen har skrevet og blitt enige om teksten, som så siden er blitt vedtatt av kommunestyret i Kristiansand.

YT 72 dpi.jpg

Ylve Thon

– Så ble dokumentet sendt til meg for å bearbeides kunstnerisk. Deretter ble det omarbeidet for risoprint. Det ble laget 100 eksemplarer på Risoverkstedet til Kristiansand Kunsthall, alle ble håndbundet. Designet er gjort med tanke på at denne strategien gjelder kultur og har et litt ekstremt fargevalg i cyan og neonrosa. Jeg vet ikke om denne publikasjonen hører hjemme på en kunstbokmesse, men jeg syns kanskje det, fordi prosessen har vært så uvanlig og original og fordi det er en anledning til å snakke om kulturpolitikk og publikasjoner.  Kudos til Kristiansand kommune som tenker utenfor boksen, forteller Ylve Thon, som har stått for den kunstneriske utformingen av kulturstrategien.